Vélhetően világrekordnak is tekinthető, hogy szűk két hónap alatt már a harmadik világeseményt rendezték a Nagyhalász Speedway Ringen: a májusi egyéni Európa-bajnoki selejtezőt, illetve a júniusi Grand Prix-kvalifikációt követően páros kontinensviadalt rendeztek szombaton délután. A rétközi elődöntőben hét nemzet – Csehország, Lengyelország, Finnország, Szlovénia, Ukrajna, Lettország és Magyarország – csapata küzdött a fináléba kerülésért, amit az első három hely valamelyikének a megszerzésével lehetett kiharcolni.
a magyarok és az ukránok páros futama (Fotó: Boros Norbert) |
A speedwayben a páros motorozás műfajának komplett fejezete van a sportág nagykönyvében, éppen ezért némileg meglepő, hogy a páros Európa-bajnokság története csak 2004-re nyúlik vissza. A debütáló évben Debrecenben rendezték a finálét, ahol a Tihanyi Sándor, Magosi Norbert, Stefáni Attila összetételű egység a negyedik helyen zárt. Mindössze két évet kellett várni az első magyar éremre: 2006-ban a szlovéniai Lendván a Magosi Norbert, Szatmári László duónk a harmadik pozícióban zárt. A bronzérmet 2011-ben sikerült túlszárnyalni, a lengyelországi Pilában Magosi Norbert és Tabaka József a házigazdák mögött a második helyet csípte el, miután Magosi különfutam legyőzte az orosz Golubovszkijt. Az elmúlt tíz esztendőben nem sikerült érmet szereznünk, pedig 2015-ben ismét Debrecenben rendezték a döntőt, ám akkor be kellett érnünk az ötödik helyezéssel.
A felsorolásból kitűnik, mindkét magyar éremben elévülhetetlen érdemei voltak Magosinak, aki most is helyet kapott a válogatottban. A magyar salaksport 47 esztendős doyenje mellett a mindössze 21 éves Fazekas Dennis, illetve Kovács Roland kapott helyet. A verseny előtt szinte tapintható volt a „most vagy soha!-hangulat” a Nagyhalász Speedway Ringen. A szurkolók tisztában voltak vele, ha csak a makacs tényeket veszik alapul, akkor a cseh, a lett, a szlovén, a lengyel gárdák versenyzői napjainkban magasabban jegyzett pilóták, mint a magyarok, sőt az ukrán Marko Levishyn is jobb eredményekkel rendelkezik, mint Fazekasék. Viszont egy szurkoló azért szurkoló, hogy bízzon kedvenceiben, éppen ezért olyan dolgokba „kapaszkodtak”, mint a hazai pálya előnye, illetve „egyszer nekünk is kijöhet a lépés”. A depóban is érezhető volt a felfokozott hangulat a magyar boxokban, mindhárom vaspapucsos eltökéltnek, felspannoltnak tűnt. Közvetlenül a viadal előtt közösen nézték a futamtáblát a csapatvezető Baráth Norberttel, aki felvázolta a lehetséges taktikai húzásokat. A verseny főszervezője, Albók József nem akart túl nagy terhet rakni a versenyzők nyakába, ezért annyit nyilatkozott, amikor a várakozásairól kérdeztük. – Szerintem rendkívül kiegyensúlyozott a mezőny, talán a szlovének, a csehek, a lettek és a lengyelek kicsit kiemelkednek a résztvevők közül. Sajnos a mi versenyzőinkben kevés verseny van, ebben le vagyunk maradva a riválisainktól, de remélem, hogy a pálya ismerete sokat jelenthet a számukra. Nagyon bízom benne, hogy Magosiék kiszolgálják majd a közönséget, mert tudom, hogy a hazai drukkerek biztatásában nem lesz hiány! – fogalmazott a pályatulajdonos.
A szép számú, több ezres közönség előtt a mieink a 4. futamban mutatkoztak be, ekkor Fazekas és Magosi mérte össze tudását az első futamukban a szlovéneket 5-1-re legyőző Jevgenijs Kostigovs és Olegs Mihailovs ellen. Magosi beékelődött a két lett közé, így 4-2-re diadalmaskodott az ellenfél.
A következő erőpróba során Marko Levishyn és Stanislav Melnychuk várt a mieinkre. Most Fazekas tudott a két rivális közé befurakodni, így az ukránok 4-2-re győztek.
A 10. etapban a verseny egyik favoritja, a csehek ellen motoroztak a magyarok. A vetélytárs alakulata az utolsó pillanatban változott, ugyanis Vacláv Milík csütörtök este a svéd liga küzdelmében bukott, agyrázkódással kórházba szállították, a sérülése miatt Daniel Klíma érkezett helyette Nagyhalászba. Az etapban a forgatókönyv ugyanaz maradt, mint korábban, Kvéch nyert, Fazekas a második, Klima a harmadik, míg Magosi végzett a negyedik pozícióban.
A folytatásban a lengyel tehetségek, Wiktor Przyjemski és Bartlomiej Kowalski volt a Magosi, illetve a csereként szereplő Kovács ellenfele. Fazekas óriási csatát vívott az első helyért, a két lengyellel, s végül a bydgoszczi motoros után ért célba.
A 17. futamban a papíron leggyengébb ellenfél, a finn alakulat, azaz Antti Vuolas, Niklas Sayriö duó következett. Vuolas ellen nem volt ellenszere a mieinknek, viszont Magosi a negyedik helyről felküzdötte magát a harmadik pozícióba, így 3-3-as döntetlen lett a vége.
Az utolsó pályára gördülés során Matic Ivacic és Nick Skorja ellen kellett bizonyítaniuk Fazekaséknak, s ha nyernek, elmozdulnak a hetedik helyről. Fazekasnak volt esélye a futamgyőzelemre, ám Skorja megelőzte, s miután Kovács az utolsó körben hibázott, amit Ivacic kihasznált, így a szlovének 4-2-es sikerével zárult a futam.
A magyarok közül Fazekas 10, Magosi 3, míg Kovács pont nélkül zárt, a megszerzett 13 pont a 7. helyhez volt elegendő, azaz a verseny előtt hiába kergettünk álmokat, a realitás egészen más volt a viadalon.
A magyar csapat (Fotó: Boros Norbert) |
A megmérettetést végül a lettek diadalával zárult, akikhez a csehek és a lengyelek csatlakoztak a dobogón, így ez a triumvirátus került a dániai döntőbe.
A páros Eb másik elődöntőjét július 23-án, a franciaországi Maconban rendezik, ahol a címvédő franciák, a britek, az olaszok, a hollandok, a norvégok, a svédek és egy úgynevezett „vegyes csapat” küzd a fináléba kerülésért. A döntőnek augusztus 27-én, a dániai Slangerup ad otthont.
SALAKMOTOR
PÁROS EB, ELŐDÖNTŐ, NAGYHALÁSZ
1. Lettország 25 pont (Jevgenijs Kostigovs 14, Olegs Mihailovs 11), 2. Csehország 23 (Jan Kvéch 14, Daniel Klima 9, Matouš Kamenik 0), 3. Lengyelország 18 (Wiktor Przyjemski 11, Bartlomiej Kowalski 5, Kacper Pludra 2), 4. Ukrajna 17 (Marko Levishyn 15, Vitalii Lysak 1, Stanislav Melnychuk 1), 5. Finnország 15 (Antti Vuolas 14, Niklas Sayriö 1), 6. Szlovénia 15 (Nick Skorja 9, Matic Ivacic 6), 7. Magyarország 13 (Fazekas Dennis 10, Magosi Norbert 3, Kovács Roland 0)